Πέμπτη 22 Νοεμβρίου 2007

Ρύπανση στο Ελληνικό

Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ - 20/11/07

Σήμα κινδύνου για το Ελληνικό
Δεν έχει γίνει μελέτη για τη ρύπανση του εδάφους στο πρώην Ανατολικό Αεροδρόμιο
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Προκόπης Γιόγιακας
Στον Σχινιά ρυπάνθηκαν από κλοφέν 120 τόνοι εδάφους, όταν κάποιοι έκλεψαν τον χαλκό από τους μετασχηματι- στές που υπήρχαν στην πρώην αμερικανική βάση
Σε πάρκο... ρύπανσης κινδυνεύει να μετατραπεί το Ελληνικό. Στα αεροδρόμια που έχουν καταργηθεί διεθνώς διαπιστώθηκε ρύπανση του εδάφους και των υπόγειων νερών από διαρροές των δεξαμενών καυσίμων και χημικών, ακόμη και σε περιοχές που βρίσκονταν αρκετά μακριά από αυτά.
Στην Ελλάδα όμως δεν υπάρχει ούτε μελέτη για το πρώην Ανατολικό Αεροδρόμιο και οι επιστήμονες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου.
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή καθηγητή στο Τμήμα Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Φώτη Ρήγα, «η διεθνής εμπειρία έχει δείξει- για παράδειγμα έχουν γίνει πρόσφατες μελέτες στους αερολιμένες στο Σακραμέντο, τη Μινεσότα και το Τενεσί- ότι σε χώρους όπου λειτουργούσαν αεροδρόμια διαπιστώθηκε ρύπανση του εδάφους και των υπόγειων νερών. Η ρύπανση προέρχεται από τις δεξαμενές καυσίμων και χημικών, τη λειτουργία επισκευαστικών μονάδων, τους χώρους απόθεσης στερεών αποβλήτων αλλά και από τις εγκαταστάσεις επεξεργασίας υγρών αποβλήτων». Από τις έρευνες έχουν εντοπιστεί υδράργυρος και μόλυβδος που προσβάλλουν το κεντρικό νευρικό σύστημα, κάδμιο που προκαλεί βλάβες στους πνεύμονες, τα νεφρά και τις αρθρώσεις, αλλά και το τοξικό και καρκινογόνο κλοφέν από τους μετασχηματιστές. Όπως υποστηρίζει ο καθηγητής Γεωλογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών δρ Ευθύμιος Λέκκας, «στο Ελληνικό δεν έχει γίνει καμία μελέτη για τη ρύπανση του εδάφους και των υπόγειων νερών προκειμένου ο χώρος να δοθεί καθαρός για τις νέες χρήσεις που σχεδιάζονται. Και αυτό είναι το πρώτο που θα έπρεπε να γίνει. Πρώτα εξακριβώνεται η έκταση και τα είδη των ρύπων και στη συνέχεια, αφού έχει γίνει απορρύπανση, σχεδιάζονται και καθορίζονται οι χρήσεις γης». Κατά τους ειδικούς, «οι δεξαμενές υγρών καυσίμων σε συνδυασμό με τη λειτουργία επισκευαστικών μονάδων είναι δυνατό να έχουν ως αποτέλεσμα σοβαρές διαρροές καυσίμων. Σε ένα αεροδρόμιο γίνεται επίσης διαρροή ορυκτελαίων, οργανικών διαλυτών που χρησιμοποιούνται για την απολίπανση μηχανικών εξαρτημάτων, αλλά και υγρών μετασχηματιστών με πιο επικίνδυνα τα πολυχλωριωμένα διφαινύλια (ΡVΒ, το γνωστό κλοφέν)». Από το ΥΠΕΧΩΔΕ υποστηρίζουν ότι μόλις αρχίσει η κατασκευή των έργων- η εκτίμηση είναι για το 2009- θα γίνουν και οι απαραίτητες μελέτες και αν εντοπιστεί ρύπανση θα γίνει απορρύπανση. «Αυτό είναι λάθος. Οι μελέτες απαιτούν πολύ χρόνο. Το ίδιο και τα έργα εξυγίανσης, σε περίπτωση κατά τηνοποία βρεθούν τοξικές ουσίες στο έδαφος και το νερό. Έτσι, η πίεση του χρόνου προκειμένου να παραδοθεί το έργο εντός του χρονοδιαγράμματος δεν θα επιτρέψει να γίνει σε βάθος έρευνα με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την υγεία του κόσμου», υποστηρίζει ο κ. Ρήγας. Όπως λέει, «είναι γνωστό ότι στο πρώην αεροδρόμιο υπήρξε πρόβλημα με τη λειτουργία του βιολογικού καθαρισμού. Είχε εντοπιστεί και δεύτερη γραμμή όπου κατέληγαν παρανόμως τα βιομηχανικά λύματα από την επισκευαστική μονάδα, στο δίκτυο όπου έπεφταν τα αστικά λύματα από την ε μπορική λειτουργία του αεροδρομίου».

Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΙΝΙΑ
Το κλοφέν είχε ποτίσει το έδαφος
120 τόνοι μολυσμένου από κλοφέν εδάφους στάλθηκαν στη Γερμανία και τη Φιλανδία για αποτέφρωση
«ΤΟ 2001 στην εγκαταλειμμένη πρώην αμερικανική βάση στον Σχοινιά συνελέγησαν 120 τόνοι εδάφους ρυπασμένου από πολυχλωριωμένα διφαινύλια- δηλαδή κλοφέν- λόγω διαρροής από μετασχηματιστές και εστάλησαν στη Γερμανία και τη Φιλανδία για αποτέφρωση. Αυτό δείχνει τι μπορεί να έχει συμβεί και στο Ελληνικό», εξηγεί ο κ. Ρήγας. Όπως λέει ο επίκουρους καθηγητής στο Τμήμα Υδάτινων Πόρων και Περιβάλλοντος στο ΕΜΠ και πρόεδρος του Εθνικού Πάρκου Σχοινιά- Μαραθώνα Κίμων Χατζημπίρος, «η ρύπανση του εδάφους προκλήθηκε όταν κάποιοι έκλεψαν τον χαλκό από τους μετασχηματιστές και άδειασαν στο χώμα το λάδι με το κλοφέν- από τις πιο τοξικές και καρκινογόνες ουσίες- που περιείχαν (!). Συνολικά η επιχείρηση μαζί με την αποξήλωση των εγκαταστάσεων της πρώην βάσης κόστισε 1.400.000 ευρω. Αυτό πρέπει να γίνει και στο Ελληνικό, προκειμένου να εξακριβωθεί το μέγεθος της ρύ πανσης στο υπέδαφος και τον υδροφόρο ορίζοντα». Το πλιάτσικο: «Και στον χώρο του πρώην αεροδρομίου συμβαίνει αυτό που συνέβαινε στην πρώην βάση. Για παράδειγμα, όλα τα μαντεμένια φρεάτια έχουν κλαπεί και οι εγκαταστάσεις έχουν λεηλατηθεί», λέει ο δήμαρχος Ελληνικού Χρήστος Κορτζίδης. Επίσης, εκφράζει τις ανησυχίες του για το ενδεχόμενο ρύπανσης της περιοχής και όπως λέει, μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει καμία μελέτη ούτε τους έχει ενημερώσει κανείς γι΄ αυτό το θέμα. Επίσης συμπληρώνει: «Για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων έχουν γίνει πολλές γεωτρήσεις στην περιοχή, κυρίως για άρδευση, αλλά κανείς δεν έχει λάβει υπ΄ όψιν αυτή την παράμετρο ούτε ξέρουμε τα αποτέλεσμα των αναλύσεων- αν έχουν γίνει».

ΣΤ. ΜΑΝΟΣ
Να γίνει ανταλλαγή ελεύθερων χώρων
ΤΗΝ ΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗ 4.000 στρεμμάτων- από τα 5.200 του παλαιού αεροδρομίου, όπου σχεδιάζεται το μητροπολιτικό πάρκο του Ελληνικούπρότεινε χθες ο πρώην υπουργός κ. Στέφανος Μάνος. «Η πρότασή μου δεν είναι τίποτα άλλο από την ανταλλαγή ελεύθερων χώρων. Θα πάρουμε ελεύθερο χώρο από εκεί που δεν χρειάζεται- αραιή δόμηση γύρω από το αεροδρόμιο, πρόσωπο στη θάλασσα, πρόποδες του Υμηττού- και θα τον μεταφέρουμε εκεί που είναι απαραίτητος, στις εξαιρετικά πυκνοκατοικημένες περιοχές της πρωτεύουσας», τόνισε χαρακτηριστικά. Όπως υποστήριξε ο κ. Μάνος κατά τη διάρκεια ημερίδας που διοργάνωσε η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού για το μητροπολιτικό πάρκο στο Ελληνικό, «η καθημερινή ζωή των κατοίκων της πρωτεύουσας θα γίνει καλύτερη, αν στις πυκνοκατοικημένες περιοχές της δημιουργηθούν 30-50 μικρά πάρκα- κήποι των 50 έως 100 στρεμμάτων».

Επικίνδυνο ρήγμα
Ο ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ κ. Λέκκας θέτει και μια νέα παράμετρο η οποία δεν ελήφθη- σύμφωνα με τον ίδιο- μέχρι στιγμής υπ΄ όψιν από το ΥΠΕΧΩΔΕ που σχεδιάζει το μητροπολιτικό πάρκο με την κατασκευή κατοικιών. «Από μελέτη που κάναμε το 1996 σε συνεργασία με τον καθηγητή Λουδοβίκο Βασενχόφεν για την ανάπλαση του αεροδρομίου, διαπιστώθηκε ότι υπάρχει ένα σημαντικό ενεργό ρήγμα», λέει. «Είναι απαγορευτικό και από τον νέο Αντισεισμικό Κανονισμό να χτίσεις σπίτια πάνω στο ρήγμα. Αυτό είναι πολύ επικίνδυνο και αν γίνει κάποια καταστροφή στο μέλλον, ας αναλάβουν τις ευθύνες τους όσοι δεν έλαβαν υπ΄ όψιν τη μελέτη. Όσο για τη ρύπανση του υπεδάφους, αυτή είναι σίγουρη, αλλά αφού δεν έχει γίνει μελέτη δεν μπορούμε να έχουμε την ακριβή εικόνα».

Δεν υπάρχουν σχόλια: